Erőnlét és Testsúly

 Nem is gondoljuk, hogy a Dartsban ez milyen fontos lehet.

 
Minden sportban a sportolónak, figyelni kell a testsúlyára és az erőnlétére. Ez a dartsban nem olyan központi szerep, mint mondjuk, a Bokszban ahol fogyasztani kell, vagy az Atlétikában ahol szálkásítani kell, vagy az állólövészetben ahol ha kihízza valaki a személyre szabott ruháját az súlyos pénzekbe kerülhet, stb.
 
Mégis nagyon fontos kérdés az azoknak, akik komoly eredményt akarnak elérni és hosszú távon gondolkodnak ebben a sportban. Kezdjük a testsúllyal:
 
Mivel a dartsban nagyon sok ideig, akár 20-30 évig is jelen lehet egy versenyző, így a teste a genetikai adottságai alapján formálódik ezen idő alatt. Vannak emberek, akiknek soha nem kell szembenézni a hízással, vagy az alakváltozással és vannak emberek, akiknek az élete folyamán akár többször is nagymértékben változik a súlya és az alkata. Miért is fontos ez nálunk.
 
Azért érdekes, mert a stabil de kényelmes, ennek ellenére aránylag merev dobóállásból kell hosszú perceken órákon keresztül, ugyan azt a dobómozdulatot elvégezni és még fejben sem elfáradni a győzelemhez.
 
Az úgy nevezett dobóállást ( amiről részletesen majd egy következő post-ban írok) az első néhány évben alakítjuk kényelmessé. Általában először vagy egy ellesett vagy egy játékos társunk által megmutatott módon állunk a dobó vonal mögé. Aztán a hónapok évek folyamán ahogy a dobási stílusunk is kialakul, és egyre hosszabb időt töltünk a tábla előtt, úgy alakítjuk át a dobóállásunkat a nekünk leg kényelmesebbre.
 
Egy későbbi időpontban, amikor már eredményeket érünk el és össze függést találunk a dobó vonal mögötti állásunk és a dobásunk hatékonysága között, elkezdjük úgy átalakítani a dobóállásunkat, hogy az inkább az eredményességet mozdítsa elő és háttérbe szorítjuk a kényelmesség érzetét.
És telnek a hónapok és az évek és azt vesszük észre, hogy egy kis pocakot eresztettünk, a vállaink lejjebb kerültek, már nem tudunk 50 méternél többet futni, és amikor a dobó vonalhoz állunk 20 perc után már fáj a lábunk.
 És akkor következik az, hogy a játékos vagy lejjebb vesz az edzés mennyiségből vagy változtat az dobóállásán. Mind két esetben az eredményesség rovására cselekszünk.
 
A SÚLY
 
Ha meg tudjuk tartani a súlyunkat, akkor a kis alakbeli változás sem fogja nagymértékben kényelmetlenné tenni a dobóállást és nem is fáradunk el olyan hamar. Erre több módszer is van. Az egyik, hogy az étrendünkön változtatunk. Ez főleg azoknak fontos, akik ülő munkát végeznek. Akik fizikai sok mozgásos munkát végeznek azok könnyebben tartják a súlyukat.
 
Az étrendváltozatásról sok cikk íródott már és íródni is fog. A neten rengetek komoly és komolytalan dolgot találtok. Én a saját tapasztalataimat írom ide le. Lehet hogy tudományosan nem megalapozott de én vagy a környezetem ezt tapasztalta.
 
Először is lehetőség szerint a fehér kenyértől óvakodjunk. Nem mondom, hogy teljesen irtsuk ki, mert én is szeretek egy jó pacalpörköltet kenyérrel enni, és elhihetitek a teljes kiőrlésű kenyérrel nem nagy élmény a pacal. 
 
Én maximum havi 3-4 alkalommal eszek fehér kenyeret, és szigorúan vaj nélkül. Na a vaj az, amit majdnem teljesen száműztem az étrendemből. Maximum arra használom, hogy zöldséget vagy húst pirítok rajta.
 
Én teljesen át álltam a teljes kiőrlésű kenyérre. Nem a boltban veszem mert az ehetetlen, hanem vettem „occso” kenyérsütő gépet, és van egy nagyon jó receptem ami teljesen ehető és számomra jó ízű kenyeret süt.
 
Teljes kiőrlésű kenyér recept kenyér sütőgéphez:
          FONTOS : Mindig a következő sorrendbe rakjuk a gépbe az összetevőket
          430 gr Vitamil teljes kiőrlésű liszt
          300 ml víz
          30 ml Oliva olaj
          20 ml tejpor
          4db pici vízben feloldott édeske
          1 kockacukor
          2 teáskanál só
          1 csomag instant élesztő
 
Az érdekes ebben a kényérben még az, hogy sokkal kevesebbet tudok belőle meg enni és a kenyér is sokkal tovább bírja.
 
A cukorról is leálltam. Pontosabban átálltam. Először édesítőt használtam, de az valahogy nem jött be, most barnacukrot vagy nádcukrot használok a kávéba. Az édességekről szinte teljesen lemondtam.(2-3 havonta egy szelet csoki maximum)
 
Ezen dolgok bevezetése már segít abban hogy elkezdj fogyni, de nagyon fontos hogy így sem szabad ZABÁLNI !
 
A mértékletességet megkell tanulni. Nekem sajnos nem ment így neki álltam keresni erre is valami segítő módszert.
Az egyik lehetőség a gyomorszűkítő műtét, amit nem akartam. A másik hogy valahogy el kell vennem az étvágyamat. Erre nekem a Hoodi adott választ.
Hogy mi is az Hoodia? Hát tessék elolvasni:
„A Hoodia egy 100%-ban természetes alapanyagokat tartalmazó termék, mely étvágytalanságot okoz. Jelentősen csökkenti az étvágyat, és az éhségérzetet, így csökken a kalóriabevitel, megszűnik a nassolás, és nő az étkezések között eltelt idő.
A növény egy Dél-Afrikában, a Kalahári sivatagban honos kaktusz, az ott élő népek fedezték fel áldásos hatásait, és használják a mai napig hosszú vadászataik alatt, hogy csökkentse az éhségérzetüket.
 
Hatóanyagai, hatása:
A tudósok egy molekulát találtak benne, melyet P57-nek neveztek el. Ez a molekula közvetlenül bejut a kisagyba, és jeleket küld a vércukorszintről, és ezzel pozitív, és gyors fogyást eredményez. A P57 segíti a telített zsírok felszívódását, és megszünteti az éhségérzetet.
A legtöbb fogyasztószer úgy hat, hogy elégeti a zsírt, és meggyorsítja az anyagcserét. Ezeknek a módszereknek sok mellékhatása lehet, míg a P57 Hoodia az éhséghormonokra hat, csökkenti a kalória-bevitelt, és ezáltal a testsúlyt, ezzel módszerrel nagyon gyorsan le lehet fogyni.”
 
A Hoodiát lehet kapni spray illetve tabletta formátumban, sőt mostanában hallottam, hogy tapasz formátuma is van már. Én nekem nem jött be a Spray a használata miatt. Napjában többször kellene a nyelvem alá fújnom vele, és ez nem nagyon dobott fel. Úgy hogy maradtam a tablettánál.
 
A Tabletta egy zöld színű kis kapszula, amit reggelente a kávém mellé veszek be. Már az első napokban éreztem, hogy sokkal kevesebbet tudok meg enni. Napi 3 étkezésem van és kb. a felére csökkent a bevitt étel mennyisége. Így többszörösét megspórolom a hoodia árát.
 
98 kilóval kezdtem 38 napja és a ma reggeli méredzkedésnél már 91.8-kilogramot mutatott a mérleg.
 
És miért is írom le a fogyással kapcsolatos dolgokat? Mert nálam már komoly eredménye van és nem csak a kilók számában. Sokkal jobban bírom a gyűrődést és az edzés munkát. Eddig rengetegszer fájt a hátam és a talpam az edzés végére, most már ez is a múlté. Könnyebb súly, kisseb teher az izmoknak és ízületeknek. A fájdalom nem veszi el a koncentrációmat a dobás és a játéktól.
 
AZ ERŐNLÉT
 
Természetesen ettől az erőnlétem magától nem fog javulni, de így könnyebb mozogni, hiszen kisebb súlyt kell cipelnem.
A mozgást próbáljuk a szabadidőnkhöz és fizikai állapotunkhoz mérten megszabni. Én sétákkal kezdtem. 2-3 naponta egy órácskát, aztán egyre sűrűbben és egyre több időt. Ez azért is jó mert szinte biztos hogy a kedveseddel vagy a gyerekkel is együtt tudsz mozogni.
Később választani kell valami rendszeres komolyabb mozgásos elfoglaltságot. Ha az állóképesség szempontjából nézzük akkor a legmegfelelőbb a futás. Abból is a hosszútáv futás. Itt nem az számít hogy mennyi idő alatt futod le a távot hanem az hogy minél több időt minél hosszabb távon töltsél folyamatos futással. Ezt természetesen nem lehet egyik pillanatról a másikra elérni. Ennek is van egy fejlődési folyamata. A következőt ajánlom kezdő és újra kezdő futóknak:
3 perc kocogás
3 perc séta
3 perc kocogás
 
És így tovább lehetőség szerint minimum ötször ismételve. Amikor úgy érzed hogy már ez könnyedén megy akkor a kocogási időt tessék növelni. Kb. 4 hét után már azt veszed észre, hogy több mint fél órát futsz egyhuzamban.
 
A futás mellet még az úszás az ami nagyon jó állóképesség fejlesztő. A kerékpározás sem rossz, de nagyon idő igényes.
Mivel a darts sport igen csak igénybe veszi a váll és derék ízületeket, így olyan sportok is nagyon jók, amik ezeket is mozgatják. Ilyen pl.: Tenisz vagy az Asztalitenisz.
 
A lényeg az hogy ehhez a sporthoz is szükséges a súlykontrol és az erőnlét fejlesztése, amik természetesen összefüggnek egymással.

 {jcomments on}

Hozzászólások

By |2011-09-08T17:41:55+00:00szeptember 8th, 2011|Darts Nem Csak Versenyzőknek|

About the Author:

Leave A Comment